måndag, januari 23, 2012

Filmtips: "Lånaren Arrietty"

Igår fick jag möjligheten att se Studio Ghiblis Lånaren Arrietty (original titel: Kari-gurashi no Arietti). En film som visar vart skåpet ska stå vad det gäller animering i film!

Filmen handlar om flickan Arrietty som som lever tillsammans med sin familj under golvplankorna i ett stort och vackert hus. De tillhör ett småfolk som kallar sig "lånare", är inte större än ett pekfinger och ja... de livnär sig på att låna saker från människorna de tror ingen av dem kommer sakna. Filmen börjar med att den unga människopojken Sho flyttar in i huset för att vila upp sig inför en kommande hjärtoperation. Senare på kvällen är det dags för Arrietty att följa med på sitt första lånaruppdrag tillsammans med sin erfarna pappa. Huvudregeln för en Lånare är att inte bli sedd av människorna. Tyvärr går det rätt illa för Arriettys första gång och blir sedd av pojken Sho...

Detta är min åttonde Studio Ghibli film jag har sett och den håller en väldigt hög klass. Mysfaktorn är 1000, animationen är helt makalös och jag fick rysningar och sprattelattacker över hur fiffigt småsakerna kunde användas av Lånarna. Ett favoritmoment är när pappan använde dubbelhäftande tejp på skorna och händerna för att klättra uppför en bänk. Men det kändes också som att det var den störta anledningen till att de gjorde denna film, för att visa hur de använder sig av våra prylar, vacker animering av detta småfolk samt deras storlek vs människorna.
När det kommer till storyn hade jag nog velat se något mer. Jag hade gärna sett vad som hände efter slutet, hur det gick sedan. Sho var en karaktär jag inte riktigt var förtjust i. Han vill erbjuda Arrietty sitt skydd men Arriettys släkt har ju klarat sig i flera generationer på egen hand utan hjälp från människorna. Däremot fann jag Arriettys mamma och pappa utseende och personligheter älskvärda. Istället för att jag förklarar mer, gå och se denna film! Jag rekommenderar Lånaren Arrietty starkt för den som vill se en vackert 2D-animerad film från 2010.

Slutbetyg: 7/10 Vacker animation men kunde ha en starkare story.